مجتمع صنایع تبدیلی دستچین عالی

کارخانه خوراک دام دستچین عالی

مجتمع صنایع تبدیلی دستچین عالی شامل کارخانه تولید خوراک دام، کارخانه تولید روغنهای گیاهی و خط خشک کن پیشرفته آن در اصفهان و در مجاورت طبیعت بکر شاه کوه واقع گردیده است.

فرآیند تولید خوراک دام در کارخانه از مرحله ورود مواد اولیه تا پایان تولید، بسته بندی و ارسال محصول نهایی به مراکز مصرف، تحت نظارت ناظر سازمان دامپزشکی و با رعایت پروتکل های صادره از سوی اداره کل دامپزشکی کشور انجام می گیرد.

خوراک دام و فرآیند تولید آن در کارخانه خوراک دام دستچین عالی

1- ورود مواد اولیه به کارخانه:

در مرحله اول نهاده های اصلی تشکیل دهنده خوراک دام (جو، ذرت، کنجاله سویا، کنجاله کلزا، کنجاله آفتابگردان و سبوس گندم) حمل شده از مبادی بارگیری به کارخانه از نظر ظاهری مورد بازرسی اولیه قرار می گیرند. در مرحله دوم و پس از حصول اطمینان از کیفیت ظاهری، دستور نمونه برداری جهت تحویل به آزمایشگاه کنترل کیفی صادر می گردد، در ادامه و با تحویل نمونه به آزمایشگاه خوراک دام ، نمونه نهاده از نظر سلامت و استانداردهای ارزش غذایی در کوتاه ترین زمان مورد آزمایش قرار می گیرد.

مجتمع صنایع تبدیلی دستچین عالی

آزمایشگاه خوراک دام مجتمع صنایع تبدیلی دستچین عالی

پس از اعلام نظر و تأئید آزمایشگاه در مورد سلامت و کیفیت ماده اولیه، دستور تخلیه محموله صادر می گردد.

2- تخلیه مواد اولیه:

مواد اولیه تخلیه و به انبارهای کارخانه انتقال داده می شوند. لازم به ذکر است که مطابق با آئین نامه ها و دستورالعمل های سازمان دامپزشکی انبارهای نگهداری مواد اولیه به صورت هفتگی، در پایان هر هفته ضدعفونی می گردند.

3- توزین مواد اولیه:

برای تولید خوراک دام، مواد اولیه مطابق با فرمول های تنظیم شده توسط کارشناسان تغذیه، به طور دقیق توزین می گردند، سپس به قسمت آسیاب انتقال داده می شوند. در این قسمت نهاده های اصلی (جو، ذرت، کنجاله های پروتئینه) آسیاب شده و به ذرات ریز به اندازه مورد نظر تبدیل می گردند.

4- مخلوط کردن مواد اولیه:

در این مرحله مجموعه مواد اولیه شامل غلات (جو و ذرت) و کنجاله های پروتئینه ی آسیاب شده (سویا، کلزا، آفتابگردان) و سبوس گندم وارد میکسر می گردند و به صورت همزمان افزودنی های ضروری مانند مکمل های معدنی، مکمل های ویتامینه، مکمل های درمانی، جوش شیرین، کربنات کلسیم، اکسید منیزیم، بنتونیت سدیم، نمک و سایر ریز مغذی های خاصی که به صورت طبیعی در نهاده ها وجود ندارند به ترکیب افزوده می گردند.

طی یک بازه زمانی معین و تعریف شده عملیات اختلاط و همگن سازی مواد اولیه صورت می گیرد.

5- ترکیب شدن نهایی مواد اولیه:

در این مرحله کلیه مواد تشکیل دهنده خوراک دام که به شکلی یکنواخت با یکدیگر ترکیب شده اند وارد دستگاه کاندیشنر گردیده و مایع ملاس چغندر قند برای خوش خوراک شدن و در عین حال ایجاد چسبندگی بین ذرات به مخلوط اضافه می گردد. همزمان در طول مسیر عبور مواد در دستگاه کاندیشنر تزریق بخار به منظور میکروب زدایی، پخت و تسهیل فرآیند هضم در دستگاه گوارش دام  انجام می گردد.

6- پخت و ضدعفونی محصول:

محصول نهایی خط تولید از دستگاه پلت ساز عبور نموده و به صورت کنسانتره پلت (توده های فشرده شده فشنگی) تبدیل می شوند.

7- فرآیند خشک و خنک سازی محصول:

در آخرین مرحله از پروسه تولید، دانه های پلت تحت جریان شدید هوا قرار می گیرند که باعث می گردد تا قطعات پلت رطوبت حاصله طی مرحله تزریق بخار و پخته شدن  را از دست داده، خشک و خنک می گردند.

8- انتقال به سیلوهای نگهداری:

کنسانتره خوراک دام  به سیلوهای نگهداری انتقال داده می شوند.

9- کنترل کیفیت خوراک دام:

با آغاز فرآیند کیسه گیری، به صورت متناوب از انواع محصول تولید شده نمونه برداری شده و جهت آزمایش کنترل کیفی به آزمایشگاه خوراک دام کارخانه تحویل داده می شوند. کیفیت محصولات تولید شده همواره از نظر کنترل کیفیت مورد پایش قرار دارند.

مجتمع صنایع تبدیلی دستچین عالی

آزمایشگاه خوراک دام مجتمع صنایع تبدیلی دستچین عالی

10- بسته بندی و بارگیری:

در پایان، محصول نهایی در کیسه های چاپ دار بسته بندی شده و پس از درج مشخصات محصول و تاریخ تولید بر روی آنها، بارگیری و به مقصد مراکز مصرف ارسال می گردد.

انواع خوراک دام تولیدی در کارخانه تولید خوراک دام دستچین:

خوراک دام مورد استفاده در مراکز پرورش گاو:

پرمیکس گاو شیری (مکمل و تقویت کننده خوراک تولیدی در دامداری)، کنسانتره گاو شیری سوپرشیر دستچین ۴۰+ کیلو شیر، کنسانتره گاو پرشیر ۳۵ تا ۴۰ کیلو شیردهی، کنسانتره گاو پرشیر ۳۰ تا ۳۵ کیلو شیردهی، کنسانتره گاو متوسط شیر دستچین ۲۵ تا ۳۰ کیلو شیر، کنسانتره گاو کم شیر دستچین تا ۲۵ کیلو شیر، کنسانتره گاو شیری تا ۲۵ کیلو شیر بی نیاز به یونجه، کنسانتره گاو شیری تا ۲۵ کیلو شیر بی نیاز به سیلوی ذرت، کنسانتره استارتر گوساله ۵ روزگی تا ۳ ماهگی، کنسانتره استارتر گوساله ۳ تا ۶ ماهگی، کنسانتره گاو انتظار زایش (کنسانتره گاو آبستن)، کنسانتره گاو غیرشیری (خوراک تلیسه و گاو خشک)

خوراک دام مورد استفاده در مراکز پرورش گوسفند و بز:

پرمیکس گوسفند و بز (مکمل و تقویت کننده خوراک تولیدی در دامداری)، کنسانتره عمومی گوسفند و بز، کنسانتره گوسفند پرواری و بز پرواری، کنسانتره میش شیرده و بز شیرده، کنسانتره میش و بز آبستن سنگین، کنسانتره فلاشینگ گوسفند و بز، کنسانتره استارتر بره و بزغاله

o,vh; nhl